Balic Master – Martime Safety. Transport and Environment in the South Baltic Sea Region
Kategorie w których występuje projekt:
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego / Program Interreg III • Ochrona przyrody • Szwecja
rejon
rejon południowej części Morza Bałtyckiego
koszt projektu
4.363.220 Euro,
z czego – 2.537.110 Euro z UE 3.600.000 Euro z czego: 2.100.000 Euro UE
cel
Integracja środowisk lokalnych i regionalnych dla wspólnych działań w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego
realizator
Region Blekinge, Szwecja
partnerzy
41 partnerów z 7 krajów działających w regionie Morza Bałtyckiego, reprezentujących różne grupy społeczne – regionalne władze samorządowe, instytucje administracji morskiej, uczelnie, międzynarodowe organizacje i firmy prywatne, w tym m.in.:
- organizacja sieciowa SydSam, Szwecja,
- SRSA – Swedish Rescue Services Agency, Szwecja
- Akademia Morska w Kalmar, Szwecja
- Baltic Sea Fishing Fleet Academy, Rosja
- Danish Emergency Management Agency, Bornholm, Dania
- City of Bremen, Niemcy
- Maritime Institute in Bremen, Niemcy
- Uniwersytety Morskie w Gdyni i w Szczecinie oraz Urząd Marszałkowski w Gdańsku, Polska
okres realizacji
1 lipca 2005 – 31 grudnia 2007, 30 miesięcy
rezultaty
Rezultatem projektu jest wypracowanie partnerstwa międzysektorowego, umożliwiającego usprawnienie bezpieczeństwa morskiego w południowym rejonie Morza Bałtyckiego, prewencję i ograniczenie ryzyka katastrof i wypadków morskich.
W wyniku pracy i zaangażowania 41 partnerów z 7 krajów udało się stworzyć platformę do dyskusji nad kwestiami związanymi z bezpieczeństwem morskim w kontekście wspólnych rozwiązań dotyczących zapobiegania katastrofom morskim i zapobiegania ich skutkom, ochrony środowiska oraz planowania przestrzennego.
źródła finansowania
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego/ INTERREG III B
możliwe źródła finansowania w Polsce
program INTERREG III B
tło projektu
Projekt jest efektem organizacji dwóch konferencji: „Bezpieczeństwo Morskie i Środowisko Morza Bałtyckiego”, jakie odbyły się w maju 2004 r. w szwedzkim Trelleborgu i niemieckim Kiel, w trakcie których nad tymi zagadnieniami debatowali eksperci lokalnego i regionalnego szczebla.
Na pierwszej konferencji przyjęto Deklarację z Trelleborga (THE TRELLEBORG DECLARATION), w której partnerzy stwierdzili zgodnie, iż (m.in.):
obszar Morza Bałtyckiego jest szczególnie istotny ze względu na zasoby przyrodnicze, dlatego należy chronić jego środowisko.
Uznano także, że rozwój transportu morskiego, jaki w tej chwili w południowej części Bałtyku rozwija się na wyjątkowo dużą skalę, niesie za sobą ryzyko wypadków statków oraz zanieczyszczeń wody przez odpady paliwowe, chemiczne i inne. Z tego tez powodu na poziomie lokalnym, regionalnym oraz ponadnarodowym należy liczyć się z konsekwencjami i podjąć odpowiednie działania prewencyjne.
dodane przez
DFE
kropla@eko.org.pl
url
www.balticmaster.org/general.aspx?page_id=3
adres
Baltic Master
c/o Region Blekinge
Ronnebygatan 2
S-371 32 Karlskrona, Sweden
tel.: +46/455 30 50 00