« Powrót do listy

Balic Master – Martime Safety. Transport and Environment in the South Baltic Sea Region

Kategorie w których występuje projekt:
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego / Program Interreg IIIOchrona przyrodySzwecja

rejon

rejon południowej części Morza Bałtyckiego

koszt projektu

4.363.220 Euro,
z czego – 2.537.110 Euro z UE 3.600.000 Euro z czego: 2.100.000 Euro UE

cel

Integracja środowisk lokalnych i regionalnych dla wspólnych działań w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego

realizator

Region Blekinge, Szwecja

partnerzy

41 partnerów z 7 krajów działających w regionie Morza Bałtyckiego, reprezentujących różne grupy społeczne – regionalne władze samorządowe, instytucje administracji morskiej, uczelnie, międzynarodowe organizacje i firmy prywatne, w tym m.in.:

  • organizacja sieciowa SydSam, Szwecja,
  • SRSA – Swedish Rescue Services Agency, Szwecja
  • Akademia Morska w Kalmar, Szwecja
  • Baltic Sea Fishing Fleet Academy, Rosja
  • Danish Emergency Management Agency, Bornholm, Dania
  • City of Bremen, Niemcy
  • Maritime Institute in Bremen, Niemcy
  • Uniwersytety Morskie w Gdyni i w Szczecinie oraz Urząd Marszałkowski w Gdańsku, Polska

okres realizacji

1 lipca 2005 – 31 grudnia 2007, 30 miesięcy

rezultaty

Rezultatem projektu jest wypracowanie partnerstwa międzysektorowego, umożliwiającego usprawnienie bezpieczeństwa morskiego w południowym rejonie Morza Bałtyckiego, prewencję i ograniczenie ryzyka katastrof i wypadków morskich.
W wyniku pracy i zaangażowania 41 partnerów z 7 krajów udało się stworzyć platformę do dyskusji nad kwestiami związanymi z bezpieczeństwem morskim w kontekście wspólnych rozwiązań dotyczących zapobiegania katastrofom morskim i zapobiegania ich skutkom, ochrony środowiska oraz planowania przestrzennego.

źródła finansowania

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego/ INTERREG III B

możliwe źródła finansowania w Polsce

program INTERREG III B

tło projektu

Projekt jest efektem organizacji dwóch konferencji: „Bezpieczeństwo Morskie i Środowisko Morza Bałtyckiego”, jakie odbyły się w maju 2004 r. w szwedzkim Trelleborgu i niemieckim Kiel, w trakcie których nad tymi zagadnieniami debatowali eksperci lokalnego i regionalnego szczebla.

Na pierwszej konferencji przyjęto Deklarację z Trelleborga (THE TRELLEBORG DECLARATION), w której partnerzy stwierdzili zgodnie, iż (m.in.):
obszar Morza Bałtyckiego jest szczególnie istotny ze względu na zasoby przyrodnicze, dlatego należy chronić jego środowisko.
Uznano także, że rozwój transportu morskiego, jaki w tej chwili w południowej części Bałtyku rozwija się na wyjątkowo dużą skalę, niesie za sobą ryzyko wypadków statków oraz zanieczyszczeń wody przez odpady paliwowe, chemiczne i inne. Z tego tez powodu na poziomie lokalnym, regionalnym oraz ponadnarodowym należy liczyć się z konsekwencjami i podjąć odpowiednie działania prewencyjne.

dodane przez

DFE

email

kropla@eko.org.pl

url

www.balticmaster.org/general.aspx?page_id=3

adres

Baltic Master
c/o Region Blekinge
Ronnebygatan 2
S-371 32 Karlskrona, Sweden
tel.: +46/455 30 50 00